DE ENIGE WEG
IS DE EIGEN WEG

Domein Natuur en Technologie

Wat is onderzoekend leren?

Onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) is een manier van leren die altijd dezelfde stappen volgt. Bij onderzoekend leren verwonder je je over iets, je gaat daar volgens bepaalde stappen onderzoek naar doen en uiteindelijk presenteer je wat je ontdekt hebt.

Wat leer je bij Natuur en Technologie?

In de eerste drie jaar van de onderbouw kom je bij Natuur en Technologie in aanraking met wel drie verschillende vakken, namelijk Biologie, Scheikunde en Natuurkunde. Wij vinden het belangrijk dat je in deze 3 jaar de verbindingen tussen deze mooie vakken ziet!

Een groot onderdeel bij dit domein is onderzoek doen. In jaar 1 begin je hier al mee, je kijkt bijvoorbeeld naar mijn welke stappen je een onderzoek doet en hoe je kan bepalen of het een goed onderzoek is of niet. 

Tijdens de les werken we uit een methode voor biologie en een methode voor NaSk. We wisselen veel theorie af met praktische opdrachten. We zullen je onder andere leren hoe je met een microscoop moet werken, hoe je veilig met een brander moet werken en hoe je zelf een elektrische schakeling kan bouwen.

In de bovenbouw worden de vakken opgesplitst, en ga je dieper op de stof in. 

N&T in het kort

Jaar 1: Het gedragsonderzoek

In thema 4 van jaar 1 ga je zelfstandig een onderzoek doen rondom het thema gedag. Je leert in dit thema wat gedrag is, hoe gedrag wordt aangeleerd en welke onderdelen horen bij gedragsonderzoek (een ethogram een een protocol!). Je onderzoekt het gedrag van een dier die je zelf mag kiezen, en presenteert uiteindelijk je onderzoek aan de rest van de klas. Door ook de presentaties van de andere groepjes bij te wonen, zie je hoe iedereen zijn onderzoek heeft aangepakt, en hier leer je ook weer van. 

Jaar 2: Het stripverhaal ‘de reis van eten door je lichaam’ 

In thema 2 van jaar 2 krijg je les over het je lichaam je eten verwerkt. Je leert uit wat voor tanden je gebit bestaat, langs welke organen je eten komt in het lichaam en hoe het uiteindelijk wordt opgenomen. Al deze kennis ga je uiteindelijk loslaten op het ontwerp van een eigen stripverhaal! In duo’s teken je er op los in je strip, die gaat over de reis van eten door je lichaam. 

Jaar 3: Chemisch rekenen tijdens practica

Aan het einde van jaar 2 heb je alle basiskennis over de vakken in het domein N&T gehad. In jaar 3 hebben we daarom ruimte om het allemaal een stukje lastiger te maken. Een belangrijk onderdeel van scheikunde zijn reactievergelijkingen. Hier heb je al een keer iets over gehad in leerjaar 2, maar in leerjaar 3 gaan we nog een stapje verder. Je leert nu namelijk ook rekenen met deze vergelijkingen. Ook leer je werken met het periodiek systeem (ziet er heel ingewikkeld uit, maar het valt echt mee!). En de leukste manier om dit te leren, is tijdens praktische opdrachten. Een lapjas aan, veiligheidsbril op, en rekenen maar!